Anders kijken naar kunst
Aanmelden
Een selectie van bekende én onbekende kunstenaars uit de 20e en 21e eeuw, met óók aandacht voor hun erotisch werk.
In de eerste lezing gaat het over mannelijke kunstenaars. Er zijn weinig kunstenaars die bekend zijn omdat ze uitsluitend erotisch werk maken.
Denk aan Jeff Koons. Hij is een van de succesvolle hedendaagse kunstenaars die met zijn ironische sculpturen, schilderijen en installaties tegen het kitscherige aan zit. En waarbij je je afvraagt of dit nog wel kunst is. Het erotisch werk van Koons beperkt zich echter vrijwel alleen tot een ‘verslag’ van de relatie met zijn vriendin Ilona Staller.
Het is telkens weer een verrassing te ontdekken dat veel kunstenaars zich, naast hun vaak groot en bekend oeuvre, gedurende korte tijd bezig hebben gehouden met erotiek.
Bij de tweede lezing kijken we naar vrouwelijke kunstenaars. Zij benaderen de erotiek soms vanuit een vrouwelijk, soms feministisch standpunt. Interessant! Neem de Engelse Helen Beard. In een toelichting bij een expositie in galerie Reflex in Amsterdam staat: “Beards werk onderzoekt thema’s die verband houden met gender, seksuele psychologie en erotiek, en is altijd onbeschaamd in haar afbeeldingen van vrouwelijk verlangen. Als feministe heeft ze geen verontschuldiging voor het vrouwelijke verlangen en neemt ze het eigendom van seksuele beelden terug van de overwegend mannelijke blik.”
Voor alle duidelijkheid: het gaat niet over porno, alhoewel sommige kunstenaars daar soms in recensies wel van beticht werden.
Goed om te weten: Er zit nauwelijks of geen overlap met werk dat bij de lezingen ‘Anders kijken naar kunst’ aan de orde is geweest.
Contact:
Annie Duijf 📱06 40 15 54 82
Docent:
John Lommen
Plaats:
’t Plein, Tongerloplein 1
Datum:
08/10/2024 en 22/10/2024.
Tijd:
14:00 -16:00 uur
Aantal lessen:
2
Kosten:
Kosten: € 8,50, anderen € 10,00
per lezing, inclusief koffie/thee
Aanmelden:
uiterlijk 1 oktober 2024
Privacy:
Op uw inschrijving is de verklaring omtrent de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing.